Kick Boxing

¿Qué es el Kick Boxing?

Es un deporte de contacto de origen japonés que combina las técnicas del Muay Thai (boxeo tailandés), el Karate, el boxeo y el Taekwon-do.

A lo largo de su historia ha sufrido ciertos cambios y actualmente es una versión más “light” del Muay Thai. En términos generales las técnicas más utilizadas son las del Muay Thai del cual deriva directamente su origen, aunque no se usan los codos ni los agarres al cuello, lo cual lo hace menos peligroso y más viable para occidente.

Técnicas utilizadas válidas:

  • Todas las combinaciones de puños y ganchos
  • Patadas frontales
  • Low Kicks (patadas circulares bajas a los muslos)
  • High Kicks (patadas circulares a la cabeza)
  • Patadas con giros al medio y a la cara.
  • Patadas descendentes.

Modalidades:

Existen seis modalidades básicas según la federación: semi-contact, light-contact, full-contact, kickboxing, y K1

  • Semi-contact: es la modalidad más amateur donde gana quien convierta la mayor cantidad de puntos. Los golpes son controlados
  • Light-Contact: muy similar a la anterior. No valen las Low Kicks ni los golpes de rodilla.
  • Full Contact: Incluye el Kock Out como modo de ganar la pelea. No valen las Low Kicks, pero si las barridas. El contacto en esta modalidad es más fuerte que en las anteriores, buscándose puntos por combinaciones fuertes de puños o golpe de puño con giro.
  • Kick- Boxing: Se busca el konck out. Todas los combinaciones de puño son válidas salvo golpes de codo. Las Low Kicks son válidas aunque no los agarres de y las barridas a las piernas.
  • K1: El más parecido al Muay Thai. Valen las Low Kicks, los golpes de rodilla y los agarrares al cuello o tronco. Sin embargo estos agarres deben ser por poco tiempo y no están permitidos los codos.

¿Por qué practicar Kick-Boxing?

  • Aumenta la confianza en uno mismo al aprender un deporte de combate
  • Es un excelente ejercicio que combina componentes aeróbicos y anaeróbicos.
  • El entrenamiento de Kick-Boxing es muy completo combinando ejercicios que le permitirán mejorar su fuerza y su capacidad aeróbica.
  • Es una forma divertida de bajar de peso y mejorar la condición física.
  • Los movimientos requieren una gran coordinación, mejorando todas las condiciones del fitness de la persona.

Contacto:

Gastón Parrado
Instructor de Kick Boxing
Instructor de Taekwon-do
Personal Trainer Certificado (NCSF-CPT)

What is Kick boxing?

Kick boxing is a sport from Japan, that combines Muay Thai, Karate, boxing, and Taekwon-do.

Throughout its history, it has suffered some changes and nowadays it is a light version of Muay Thai. Mostly, it is frequently used Muay Thai techniques even though not elbows and neck grips are allowed, it is less dangerous and viable for the occident.

Valid techniques:

All grips and fists combinations

Front kicks

Low kicks

High kicks

round kicks

side kicks

There are also a large number of special or variant kicking techniques, including spinning kicks, jumping kicks, and other variants such as

Hook kicks.

Crescent kick and forward crescent kick.

Axe kick.

Back kick.

Sweeping.

Spinning versions of the back, side, hook and axe kicks can also be performed along with jumping versions of all kicks.

Rulesets:

There are six basic rulesets: Semi contact, Light Contact, Full Contact, Kick boxing and K-1

Semi contact: the most amateur one. Wins who scores more through punches or kicks, striking above the waist and foot sweeps, executed below the ankle. Strikes are very controlled.

Light contact: very similar to the first one. Low kicks and knee strikes are forbidden.

Full contact: Fighters are allowed to strike their opponent with a strong combination of fists or fists and hooks. Low kicks are forbidden, but swipes are allowed. The contest here is stronger than above.

Kick boxing: fighters try to win by knockout. They are allowed to strike their opponent with punches, kicks, including kicks below the waist, elbows and knees. Low kicks are allowed, but not grips or sweeps to the legs.

K-1: Fighters are allowed to strike their opponent with punches, kicks and knees, including kicks below the waist, except for the groin. Clinch fighting, throws and sweeps are allowed. Elbows are forbidden. Limited clinch fighting is allowed.

Why do Kick Boxing?

It increases confidence and self-esteem to learn a combat sport

It is an excellent work out because it is both an aerobic and anaerobic exercise.

It is a complete training combining exercises that allowed improved strength and aerobic capacity. It is a fun way to lose weight and get fit.

It improves the fitness condition since the movements need a big deal of coordination.